~__~

Tinta penulis

Tinta penulis
Penulisan ini hanyalah perkongsian semata-mata.. diharapkan agar maklumat yang dikongsi dapat menjadi salah satu usaha dakwah =) biiznillah..

Penawar HAti..

Penawar HAti..
Kadang2 menguji kesabaran jugak=) huhuhu~~

cinta utama...

cintai nabi kita... Muhammad...

Indahnya ciptaan Allah SWT..

Indahnya ciptaan Allah SWT..

Renungilah setiap ciptaanNya bagi mengetahui keagunganNya..

Renungilah setiap ciptaanNya bagi mengetahui keagunganNya..

Keindahan Alam..

Keindahan Alam..

Monday, October 24, 2011

insan bernama "wo"

kaum kerabat wo di hadapan teratak rumah wo=)



nenekku bergelar wo....



Assalamualaikum...terimbau sebuah kenangan... tentang seorang insan bergelar nenek..insan bergelar wo... saat akhir diriku menemuinya sewaktu di PLKN AYER KEROH.. pada suatu hari, sewaktu aku menelefon ibu, ibu memberi khabar bahawa wo tidak sihat... entah kenapa hati sangat riang nak menelefon wo... ganggang di public phone kantin plkn itulah menjadi kenangan.. sewaktu bertanya khabar wo, entah kenapa hati terasa amat sedih.. sayup2 suara wo di talian.. kebetulan, plkn akan mengadakan hari bertemu keluarga tak lama lagi... aku bersungguh2 menyuruh wo datang melawatku..kesungguhan yang penuh sebak memikirkan kesihatan wo... maafkan hani wo, saat itu sepatutnya cucu wo yang menziarahi neneknya yang sakit... tapi aku tidak mampu menziarah wo kerana berada di PLKN..Alhamdulillah dapat jua aku bertemu wo di plkn... Wo hadir bersama ayah, ibu, dan adik2ku... terasa riang sekali=)~~~



sewaktu wo hadir, kami tidak meyangka bertemu dengan keluarga adik lelaki wo...huhuhu..rupa2nya anak atuk saudaraku la yang selalu membaling cebisan kertas kepadaku sewaktu didalam kelas di plkn..huhu..dunia yang teramat kecil...

lama juga aku dan keluarga duduk berborak dan makan bersama wo... itulah saat terakhir aku dapat bercakap dan melihat senyuman wo=)... selepas hari itu, aku tidak berhubung lagi dengan wo.. wo berada di hospital kerana sakitnya semakin tenat...



pagi itu........................................

aku sedang menjalani latihan di PLKN.... TIBA2 Namaku dipanggil.... kelihatan ayah berjalan ke arahku... sangat mendebarkan kenapa ayah hadir di PLKN....WAJAH AYAH KELIHATAN SAYU...MENGATAKAN WO SUDAH TENAT....ayah mahu menjemputku balik untuk menjenguk wo....aku masuk ke kawasan asrama untuk mengambil beg....setelah selesai, aku mencari ayah.... terlihat ayah berwajah sedih... didadanya penuh sebak yang ditahan.... ayah kata wo sudah pergi..............................untuk selamanya...................innalillahiwainnailaihirojiun...

lantas berjurai air mata yang entah dari mana datangnya... hatiku sudah tidak tenang untuk berfikir..terasa bagai aku sedang bermimpi... aku harap aku bermimpi... baru beberapa minggu aku bertemu wo... di sini...di pusat latihan plkn inilah wo datang menjengukku... Alllahuakbar...

sungguh aku terasa sedih... tiada lagi atuk dan nenek di dalam hidupku...semuanya sudah pergi kembali kepada ILLAHI...Aku juga mempunyai dua orang atuk yang tidak pernah ku temui...rasa sedihnya teramat berbeza apabila kita tidak pernah bertemu dengannya berbanding situasi kita bertemu dan kehilangannya...

kini...setelah wo tiada di dunia, zuriat keturunan wo la yang menjadi pengubat rindu.. saudara maralah yang menjadi pengimbau kenangan... andai wo dapat menyaksikan anak, cucu dan cicitnya berkumpul seramai ini, pasti air mata wo mengalir kerana terharu... sungguh benar kasih sayang itu sangat membahagiakan... buat wo, semoga WO ditempatkan di kalangan hambaNYA yang beriman dan ditempatkan di syurga Illahi...Insyaallah... amennn...

dulu... aku sering memikirkan bagaimana keadaan wo yang tinggal seorang di rumahnya...setiap kali kami pulang ke kampung untuk melawat wo, wo pasti kelihatan gembira... bila sahaja kami berjalan naik bukit untuk pulang ke rumah, wo akan melambai2 dengan senyuman... senyuman yang tidak akan sama dengan sesiapa pun..kerana senyuman yang wo ukirkan buat kami, terasa amat bermakna... senyuman kasih sayang seorang nenek... semoga wo tenang di alam sana...



~al fatihah....

No comments:

Hidup ini merupakan sebuah perjalanan di mana dalamnya merupakan medan pertempuran..

Hidup ini merupakan sebuah perjalanan di mana dalamnya merupakan medan pertempuran..

Beriadah bersama sahabat seperjuangan

Beriadah bersama sahabat seperjuangan

Sohbi abadan abada..^_^

Sohbi abadan abada..^_^

memori di singapura..

memori di singapura..
restoran ayam penyet AP=)

Rakan di smktm=)

Rakan di smktm=)

Memori bersama MPM...

Memori bersama MPM...
malam konvokesyen=)

..wiSh u All..