~__~

Tinta penulis

Tinta penulis
Penulisan ini hanyalah perkongsian semata-mata.. diharapkan agar maklumat yang dikongsi dapat menjadi salah satu usaha dakwah =) biiznillah..

Penawar HAti..

Penawar HAti..
Kadang2 menguji kesabaran jugak=) huhuhu~~

cinta utama...

cintai nabi kita... Muhammad...

Indahnya ciptaan Allah SWT..

Indahnya ciptaan Allah SWT..

Renungilah setiap ciptaanNya bagi mengetahui keagunganNya..

Renungilah setiap ciptaanNya bagi mengetahui keagunganNya..

Keindahan Alam..

Keindahan Alam..

Tuesday, September 21, 2010

raya bersama mereka yang kusayangi^_^



bismillahirrahmanirrahim=)..
salam aidilfitri...
huuu..nak share tentang raya.... kali nie macam biasa..raya tetap terasa syahdu... sememangnya rasa sedih setelah berlalunya ramadan.. tak dinafikan ukhuwah bersama family dan jiran tetangga semakin erat bila berbuka dan berterawih bersama=).. alhamdulillah=)mau atau tidak syawal tetap dirayakan..sederhana saje..=)... nenek sudah tiada..suasananya sangat lain=(~~ papepun thanks a lot kepada mak lang sekeluarga sbb sampaikan hajat ayah untuk pulang ke kampung dan beraya bersama kami=)~~memang dasyat la berbuka di hari terakhir puasa..sakan mak lang masak=)heheheheeee=) rindunya pada pak cik n makcik yang lain..rindu pada raya yang dahulu.. indahnya memori tu=) moga semuanya tak luput dalam ingatan.. papepun i'm eppy yeppy with my small family=) syukran ayah tlg sponser bju rayer=) hehe..belum keje nak support sendiri...
kepada tetamu yang nak datang start sekarang sampai abes syawal, harap maklum kuih udah licin=)~~~~heheeee..meeeee ada..tapi ramai dah muak dgn mee... kat mydin ngan famly store pun licin jual mee..hehe..rezeki mydin jual mee bebanyak... lastly nak cakap tentang diri yang terasa amat segann dapat duit raye... huuu udah besar rasa segann nak ambil bila dihulur...hehe..tapi jangan tolak rezeki^_^
ok udah ye hani..sila tido...=) selamat malam=)

Sunday, July 18, 2010

tiang sebuah rumah...


Peringkat-peringkat s0lat, nilaikan dimana tahap sembahyang kita. Dalam era membaiki diri ini, kita cuba check sembahyang kita, insyaallah akan terjawab kenapa kita tidak dibantu, dan ini juga gambaran secara keseluruhannya, mengapa umat islam terbiar dan tiada pembela dan umat islam kini tidak lagi menjadi umat yang agung seperti dulu.

1.Kita boleh lihat hari ini sudah ramai umat islam yang tak sembahyang, bahkan ramai juga yang tak tahu nak sembahyang, mereka telah jatuh kafir. Imam Malik kata jatuh kafir kalau tak sembahyang tanpa sebab. Imam Syafie kata jatuh fasik kalau ia masih yakin sembahyang itu fardhu.
2.Orang yang mengerjakan sembahyang secara zahir sahaja, bacaan pun masih tak betul, taklid buta, main ikut-ikut orang sahaja. Tidak mempelajari cara-cara untuk solat secara rasmi atau tidak. Ilmu tentang sembahyang tiada. Golongan ini tertolak bahkan berdosa besar dan hidup dalam keadaaan derhaka kepada Allah Taala.

3.Orang yang mengerjakan sembahyang, bahkan tahu ilmu mengenai sembahyang, tetapi tak boleh lawan nafsu terhadap tarikan dunia yang kuat. Jadi mereka ini sekejap sembahyang, sekejap tidak. Kalau ada masa dan mood baik ia sembahyang, kalau sibuk dan terkocoh kacah, ada program kenduri, pesta ria, berziarah, bermusafir, letih dan penat, maka ia tak sembahyang.Orang ini jatuh fasik.

4.Orang yang sembahyang, kalaupun ilmunya tepat, fasih bacaannya, tetapi tak khusyuk kalau diperiksa satu persatu bacaannya, lafaznya banyak yang dia tak faham, fikirannya tak terpusat atau tak tertumpu sepenuhnya pada sembahyang yang dilaksanakannya itu disebabkan tak faham apa yang dia baca.Cuma main hafal saja. Jadi fikirannya terus tertumpu pada dunia dan alam sekelilingnya. Fikirannya mengembara dalam sembahyang,orang ini lalai dalam sembahyang. Neraka wail bagi orang ini.
5.Golongan yang mengerjakan sembahyang cukup lima waktu, tepat ilmunya, faham setiap bacaan sembahyang, fatihahnya, doa iftitahnya, tahiyyatnya, tapi tak dihayati dalam sembahyang itu. Fikirannya masih melayang mengingatkan perkara dunia, dek kerana faham saja tetapi tidak dihayati. Golongan ini dikategorikan sebagai sembahyang awamul muslimin.

wallahualam~~
selamat beribadah=)

Saturday, May 22, 2010

PesAnaN buatnya=)



Tolong beritahu si dia, aku ada pesanan buatnya..
Tolong beritahu si dia, cinta agung adalah cintaNya..
Tolong beritahu si dia, cinta manusia bakal membuatnya alpa..
Tolong nasihati sia dia, jangan menyintaiku lebih dari dia menyintai Yang Maha Esa..
Tolong nasihati si dia,jangan mengingatiku lebih dari dia mengingati Yang Maha Kuasa..
Tolong nasihati si dia, jangan mendoakanku lebih dari dia mendoakan ibu bapanya..
Tolong katakan pada si dia, dahulukan Allah kerana di situ ada syurga..
Tolong katakan pada si dia, dahulukan ibu bapanya kerana di telapak itu syurganya..
Tolong ingatkan si dia. Aku terpikat kerana imannya bukan rupa..
Tolong ingatkan si dia. Aku lebih cintakan zuhudnya bukan harta..
Tolong ingatkan si dia. aku kasihinya kerana santunnya..
Tolong tegur si dia, bila dia mula mengagungkan cinta manusia..
Tolong tegur si dia, bila dia tenggelam dalam angan-angannya..
Tolong tegur si dia, andai nafsu mengawal fikirannya..
Tolong sedarkan si dia. Aku milik Yang Maha Esa..
Tolong sedarkan si dia. Aku masih milik keluarga..
Tolong sedarkan si dia, tanggungjawabnya besar kepada keluarganya..
Tolong sabarkan si dia, usah ucap cinta di kala cita-cita belum terlaksana..
Tolong sabarkan si dia, andai diri ini enggan dirapati kerana menjaga batasan cinta..
Tolong sabarkan si dia, bila jarak menjadi penyebab bertambah rindunya..
Tolong pesan padanya. Aku tidak mahu menjadi fitnah besar kepadanya..
Tolong pesan padanya. Aku tak mahu menjadi punca kegagalannya..
Tolong pesan padanya aku membiarkan Yang Esa menjaga dirinya..
Tolong khabarkan pada si dia. Aku tidak mahu melekakan dia..
Tolong khabarkan pada si dia. Aku mahu dia berjaya dalam impian dan cita-citanya..
Tolong khabarkan pada si dia, jadilah penyokong dalam kejayaanku..
Tolong sampaikan pada si dia. Aku mendambakan cinta suci yang terjaga..
Tolong sampaikan pada si dia,cinta kerana Allah tidak ternilai harganya..
Tolong sampaikan pada si dia, hubungan ini terjaga selagi dia menjaga hubungan dengan Yang Maha Kuasa...

Tolong sampaikan kepada si dia kerana aku tidak mampu memberitahunya
sendiri….

Thursday, May 06, 2010

Naskah memoRi PersahabataN

1 KETIKA...





PERSAHABATAN :
Bermula Dengan Secebis Senyuman,
Berputik Dengan Sebuah Persahabatan,
Disulami Dengan Pergaduhan,
Berbunga Dengan Sekelumi CINTA…

PERCINTAAN :
Pada Mulanya Tidak Di Duga,
Pada Hakikatnya Melahirkan Perasaan Kasih dan Sayang,
Namun Kita Merancang Tuhan Menentukan,
Lalu Terciptanya PERPISAHAN…

PERPISAHAN :
Mengajar Erti Keikhlasan,
Mengajar Erti Prinsip Diri,
Mengajar Erti Menghargai,
Mengajar Erti Kelemahan Diri.

“Persahabatan Lebih Bermakna Untuk Dikenang,
Lebih Berkekalan Untuk Selamanya”
ukhuwah fillah abadan abadaa~
insyaAllah=)

Friday, April 16, 2010

DESTINASI CINTA~dalam diari ukhti...


ukhti... ana sedih sekali....
ana takut, ana malu pada Allah...
ukhti... pernah ana mendengar, diri ana difitnah...
pernah ana dengar, diri ana dihina...
ukhti...ana tidak pernah melakukan apa yang difitnah...wallahi...sayu sekali hati ana...
sungguh ana tidak menyangka...
ukhti, ana pernah merasa, mata2 yang menatap ana penuh tanda tanya...ana bingung duhai ukhti...
apakah ana pernah berbuat dosa kepada mereka...
ukhti, sungguh ana malu andai ana berlaku derhaka di bumi Allah...
ana malu andai hina mata manusia yang memandang ana kerana ana berbuat dosa...
nauzubillah...
ukhti, sungguh fitnah itu sakitnya bagai disiat kulit dari isi...allahuakbar...allahuakbar
ana redha diri difitnah duhai ukhti...
kerana ana tahu ana tidak melakukannya...sungguh ana bersyukur... Allah kurniakan peluang ini untuk ana bersabar...moga dosa ana diampunkanNya... moga destinasi cinta ana kepadaNya dipermudahkan...
ukhti...
bantu ana...
ana ingin cinta sejati... ana ingin menuju destinasi... destinasi cinta pada Illahi...
ana cemburu sekali..
melihat mereka yang dekat pada Allah..
ana mahu seperti mereka... ana usaha wahai ukhti...ingatkan ana tika terleka...
ana sayang sekali dengan hadiah DIA kepada ana...=( ana punyai ayah, ibu dan adik2 yang amat ana sayangi....
ukhti... bawa ana ke DESTINASI...
DESTINASI CINTA MENUJU ILLAHI~~

Sunday, March 28, 2010

abi..


click to create your own

Saturday, March 27, 2010

selamat hari lahir buat ayah=)


sebaris penghargaan buat ayah^_^
tanggal 30 mac 1967 ayah dilahirkan... moga ayah dipanjang dan diberkati umur=)
terima kasih atas segalanya..
moga Allah memberi kebahagiaan dalam hidup ayah didunia hingga akhirat^_^
~wuaha, syahdunya...

ketika kejauhan masihku rasa
hangat kasihmu ayah
betapaku rindukan redup wajahmu
hadir menemaniku
terbayang ketenangan
yang selalu kau pemerkan bagaikan tiada keresahan
walau hatimu sering terluka
tika diriku terlanjur kata
tak pernah sekali kau tinggalkan
diriku sendirian
ketikaku dalam kedukaan
kau mendakap penuh pengertian
disaat diriku kehampaan
kau setia mengajarku erti kekuatan
terpancar kebanggaan dalam senyummu
melihatku berjaya
bilaku kegagalan
tak kau biarkan
aku terus kecewa
dengan kata azimat
engkau nyalakan semangat
restu dan doa kau iringkan
tak dapatku bayangkan hidupku ayah tanpa engkau disisi
semua kasih sayang yang kau curahkan tersemat dihati.....

Friday, March 26, 2010

MahaR CiNtA


salam... huhu, dah lama kesah ni berlalu..tapi nak share jugak!!!

cam tak sangka dapat jumpa secara live dengan deevotees kat karnival 1 kuim ari tu..huhu, tahniah kepada semua yang terlibat... sangat suka lagu2 yang dinasyidkan mereka... mahar cinta dan tika dinihari=)
Moga Industri nasyid tanah air kan terus maju untuk menyampaikan dakwah menerusi lagu2... tapi berjaga2... jangan terbabit dengan budaya hindonisma k=)<3

Friday, February 19, 2010

..dialog CiNtA..


Kami tidak berzina!

"Maaf saya tidak menuduh awak berzina, tetapi awak menghampiri zina. "
Kami hanya berbual-bual, berbincang..bertanya khabar, minum-minum di kafe. Adakah itu menghampiri zina?

"Ya, perbuatan itu boleh menjerumus pelakunya ke lembah penzinaan. Kami dapat mengawal perasaan dan kami tidakberniat kearah itu. Hari ini ya. Esok mungkin kamu kecundang. Iblis akan memerangkap kamu. Iblis amat berpelangaman dan tipu dayanya sangat halus. Ia telah menipu moyang kita yang pertama, Adam dan Hawa. Iblis amat licik. Ingat pesanan Rasulullah : Janganlah engkau bersendirian dengan seorang wanita kecuali yang ketiganya, syaitan (Tabrani). Kita lemahmenghadapi tipu daya iblis."

Tidak semestinya semua orang bercinta menjerumus kepada penzinaan. Ada yang bercinta dalam telefon dan hantar SMS saja. Tidak pernah bersua muka pon!

"Betul. Tapi itu adalah sesuatu yang dimaksudkan dengan menghampiri zina. Memang pada awalnya tidak bersua muka.Tapi perasaan pasti bergelora. Lambat laun desakan nafsu dan perasaan serta hasutan iblis akan mengheret kepadasuatu pertemuan. Pertemuan pertama tidak akan terhenti di situ sahaja. Percayalah, ia akan berlanjutan. Tidakkah ituakan membawa kepada penzinaan akhirnya?"

Takkan nak berbual-bual pon tak boleh?Itupun zina ke?

"Zina ada bermacam-macam jenis dan peringkatnya. Ada zina betul, ada zina tangan iaitu berpegang-pegangan, ada zina mata iaitu melihat kekasih dengan mata berahi. Zina hati iaitu khayalan berahi dengan kekasih sepertimana yang digambarkan oleh Rasulullah : Kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya adalah menyentuh. Kedua kaki berzina dan zinanya adalah menuju tempat pertemuan. Mulut juga berzina dan zinanya adalah ciuman. (Muslim dan Abu Daud). Sebenarnya jalan menuju penzinaan amat banyak. Jangan biarkan diri kita melalui mana-mana jalan penzinaan."

Duduk berdiskusi pelajaran tak boleh ke? Bincang pelajaran sahaja*(bagi kes belajar berdua-duaan sahaja)

"Berdiskusi pelajaran? Betul ke? Jangan tipu. Allah tahu apa yang terselit dalam hati hamba-hyambaNya. Kita belajar nakkan keberkatan. Kalau cemerlang sekalipun, kalau tidak diberkati Allah, kejayaan tidak akan membawa kebahagiaan. Hidup di dunia tidak bahagia, akhirat lagilah. Jangan berselindung di sebalik pelajaran yang mulia. Allah suka kepada orangberilmu. Jadi belajar hendaklah ikut batas dan ketentuan Allah.Belajar akan jadi ibadat."

Adakah berdiskusi macam ini akan ditulis oleh malaikat rakib dan atid. Sungguh! Berbincang pelajaran sahaja! Ni study group.(bagi kes berdua-duaan sahaja)

"Study group….?Nampak lain macam saja. Manja, senyum memanjang,tak macam gaya berdiskusi. Takkan study group brdua saja? Ke mana-mana pun berdua. Kalau ye pun, carilah study group ramai sikit. Kalau duduk berdua-duaan macam ni, betul ke bincang pelajaran.?Jangan-jangan sekejap saja berbincang pelajaran,yang lain tu………banyak masa dihabiskan dengan fantasi cinta!"

Tidaklah. Sungguh berbincang pelajaran!

"Baik sungguh awak berdua. Takkan awak berdua tak ada perasaan apa-apa? Awak kurang sihat ke? Ingat, kita bukan malaikat, tak ada nafsu. Kita manusia. Jangan nafikan fitrah manusia. Kita ada nafsu, ada keinginan. Itulah fitrahmanusia.
Kami berdua sama-sama belajar. Study group.Saling memberi semangat dan motivasi.
Tak adakah kaum sejenis yang boleh dijadikan rakan belajar? Habis sudahkah kaum sejenis yang boleh dijadikan rakan motivasi? Jangan hina kaum sejenis kita. Ingat, banyak orang yang cemerlang belajar hanya dengan kaum sejenis.Lebih tenang perasaan, tidak terganggu, dapat berkat dan rahmat pula."

Takkanlah tak ada langsung ruang yang dibenarkan islam untuk bercinta? Adakah islam membunuh terus naluri bercinta?

"Naluri adalah sebahagian daripada kesempurnaan kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka kalau dimiliki (senseof belonging) adalah fitrah. Kalau naluri itu tidak wujud dalam diri seseorang, tak normal namanya. Islam bukan datang untuk membunuh naluri dan keinginan itu, tidak! Islam tidak menyuruh membunuh naluri seperti yang dilakukan paderi atau sami. Jangan nafikan naluri ini. Jangan berbohong ada diri sendiri. Bukan salah atau berdosa jika perasaan itu datang tanpa diundang. Itu adalah fitrah. Cuma tundukkan naluri itu dan patuh pada perintah Allah. Jadilah manusia yang sihat nalurinya. JAngan jadi malaikat! Kerana Allah jadikan kita sebagai manusia. Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa naluri atau nafsu."

Tentu ada cinta secara islam.

"Cinta secara islam hanya satu, iaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab Kabul, cinta selepas kahwin.Itulah cinta sucidan kudus. Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan islam. Apabila islam menegah sesuatuperkara, tentu ia gantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Jika ia menegah cinta antara lelaki dan perempuan sebelumkahwin, ia membawa perkahwinan sebagai ganti yang lebih baik.Sabda Rasulullah : Tidak ada yang lebih patut dari duaorang yang saling mencintai kecuali nikah.(ibnu Majah). Cinta adalah maruah manusia. Ia terlalu mulia. "

Kalau begitu, cinta remaja semua menghampiri penzinaan.?

"Ya, kalau lelaki dan perempuan bertemu, tentu perasaan turut terusik. Kemudian perasaan dilayan. Kemudian teringat, rindu. Kemudian diatur pertemuan. Kemudian duduk berdua-dua. Kemudian mencari tempat sunyi sedikit. Kemudianberbual panjang hingga malam gelap. Hubungan makin akrab, dah berani pegang tangan, duduk makin dekat. Kalau tadi macam kawan, sekarang macam pengantin. Baru semalam, bukankah mereka sudah hampir dengan penzinaan? Berapa ramai orang bercinta telah sampai ke daerah penzinaan dan kesengsaraan. KAsihanilah diri dan ibubapa yang melahirkan kita dalam keadaan putih bersih tanpa noda daripada seekor nyamuk sekalipun! "

Masih ramai orang bercinta tetapi tetap selamat tidak berzina. Kami tahan diuji!

"Allah yang menciptakan manusia. Dia tahu kekuatan dan kelemahan manusia. Manusia tidak tahan ujian. Oleh itu Allah memerintahkan supaya jauhi perkara yang ditegah takut manusia akan kecundang."

Jadi manusia tidak tahan diuji?

"Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa, sejak dari awal penciptaan manusia. Allah takdirkan satu peristiwa untuk iktibar manusia.Allah tegah Adam dan Hawa supaya tidak makan buah khuldi dalam syurga. Buah yang lain boleh makan. Allah tahu kelemahan ciptaan manusia. Tidak tahan diuji. Oleh itu Allah berpesan pada Adam dan Hawa, jangan hampiri pokok khuldi itu. Firman Allah: Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu dalam syurga serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa yang kamu sukai, dan janganlah kamu hampiri pokok khuldi.(jika kamumenghampirinya)maka kamu adalah orang-orang yang zalim.(al-Araf:19). Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buah khuldi. Jika menghampiri perkara tegahan, takut nanti mereka memakannya. Demikianlah dengan zina. Ditegah berzina. Maka jalan ke arah penzinaan adalah dilarang. Takut apabila berhadapan dengan godaan zina, kedua-duanya kecundang. Cukuplah kita belajar dari pengalaman nenek moyang kita Adam dan Hawa."

Tetapi cinta selepas berkahwin banyak masalah. Kita tak kenal pasangan kita secara dekat. Bercinta adalah untuk mengenal hati budi pasangan sebelum membuat keputusan berkahwin.

"Bolehkah percaya dengan perwatakan semasa bercinta? Bercinta penuh lakonan dan kepura-puraan. Masing-masingberlakon dengan watak terbaik. Penyayang, pemurah, penyabar dan pelbagai lagi. Masa bercinta, merajuk ada yang ujuk. Jangan harap selepas kahwin, bila merajuk akan ada orang yang pujuk. Banyak orang tertipu dan kecewa dengan eperibadian orang semasa bercinta. Perangai pasangan jauh berbeza. Macam langit dan bumi. Masa bercinta, dia seorang yang penyayang, penyabar…sanggup tunggu pasangan berjam-jam.
tapi bila dah kahwin, lewat lima minit dah kena tengking. JAdi perwatakan semasa bercinta tidak boleh dipercayai.Percintaan adalah suatu kepuraan atau hipokrit. "

Percayalah, kami bercinta demi merancang kebahagiaan hidup nanti.

"Bagaimana diharap kebahagiaan jika tidak mendapat redha Allah? Kebahagiaan hanyakepada hamba-hambanya yang terpilih. Kebahagiaan bukan ciptaan manusia. Manusia hanya merancang kebahagiaan. Allah yang menganugerahkannya. Bagaimana mendapat kebahagiaan, jika jalan mendapatkan kebahagiaan tidak diredhai Allah.Kebahagiaan hidup berumahtangga mestilah melalui proses yang betul. Sudah tentu prosesnya bukan bercinta sebegini. Allah tidak meredhai percintaan ini. Cinta yang diredhai Allah adalah cinta selepas kahwin. Bagaimana untuk mendapat keluarga bahagia jika langkah mula sudah canggung, bagaimanakah kesudahannya? "

Tanya sikit….adik angkat, abang angkat, kakak angkat, boleh ke??Ganti bercinta

"Semua itu adalah perangkap iblis dan syaitan. Hakikatnya adalah sama. Cinta yang diberi nafas baru. Kulitnya nampak berlainan, tetapi isinya tetap sama. Adik angkat, abang angkat, kakak angkat, adalah satu bentuk tipu daya syaitan. Manusia yang terlibat dengan budaya angkat ini sebenarnya telah masuk dalam perangkap syaitan. Cuma menunggu masa dikorbankan. Namakan apa saja sekalipun, abang angkat ke, motivator ke, semua adalah sama. Jalan akhirnya tetap akan bertemu zina."

Jadi seolah-olah orang bercinta telah hilang maruah diri?

"Mengukur maruah diri bukan ditentukan manusia tetapi oleh Pencipta manusia. Orang yang mabuk bercinta akan mengatakan orang yang bercinta tidak menjejaskan maruah dirinya. Manakala, orang yang menjaga diri, tidak mahu terlibat dengan cinta sebelum kahwin, akan mengatakan orang bercinta sudah tidak bermaruah lagi. CIntanya ditumpah kepada orang yang belum layak menerima cinta suci. Kalau begitu, ukuran bermaruah atau tidak adalah ditentukan olehAllah taala."

Adakah orang yang bercinta hilang maruah?

"Antara kemuliaan manusia adalah maruah dirinya. Orang yang bercinta seolah-olah cuba menggadaikan maruahnya kerana mereka menghampiri penzinaan. Manakala orang yang bercinta dan pernah berzina tidak layak berkahwin kecuali dengan orang yang pernah berzina. Allah berfirman : Lelaki berzina(lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan berzina pula tidak ingin berkahwin kecuali dengan lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan demikian terlarang kepada orang-orang yangberiman.(surah An-Nur:3) "

Jadi, orang yang pernah bercinta juga tidak sesuai berkahwin dengan orang yang tidak pernah
bercinta.Tidakkah itu penghinaan dari Tuhan?Jadi orang yang pernah bercinta hanya layak dengan orang yang pernah bercinta juga?

"Itulah pasangan yang layak untuk dirinya. Kerana wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Lelaki yang baik adalah untuk wanita yang baik."

Kami telah berjanji sehidup semati!

"Apa ada pada janji cinta?Berapa banyak sudah janji cinta yang musnah/?Lelaki, jangan diharap pada janji lelaki. Merekahanya menunggu peluang keemasan saja. Habis madu, sepah dibuang. Pepatah itu diungkap kerana ia sering berulangsehingga menjadi pepatah."

Si dia ini lain dari yang lain. Dia lelaki yang penyayang dan bertanggungjawab.

"Tahukah hati budi lelaki?Sejahat mana lelaki, apabila ingin mengambil seorang wanita sebagai isteri dan ibu anak-anaknya, dia akan memilih wanita yang baik. Tetapi untuk berseronok dan berfoya-foya, lelaki biasanya akan memilih perempuan murahan kerana ia suatu pelaburan yang menguntungkan. Itulah rahsia lelaki."

Jadi, perempuan yang bercinta jatuh maruahnya pada pandangan lelaki?(tidak ada dalam syariat)

"Tentu. Mana ada lelaki normal suka pada barang second hand sedangkan barang baru masih ada. Sesetengah mereka menggambarkan perempuan seperti kereta yang diletakkan di bilik pameran sahaja. Tapi ada orang yang boleh testdrive. Ada pula yang kata, sekadar sepinggan mee goring dan segelas sirap bandung., bawalah ke hulur ke hilir.Sedihkan. Itulah hakikatnya."

Masih adakah orang yang tidak bercinta di zaman ini?

"Ya, masih ada orang suci dalam debu. Golongan ini akan sentiasa ada walaupun jumlahnya kecil. Mereka akan bertemusuatu hari nanti. Mereka ada pasangannya. Firman Allah : Dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya dan orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya( yang memelihara diri dari melakukan zina) Allah telah menyediakan bagi mereka segala keampunan dan pahala yang besar. (surah Al-Ahzab:35)"

Bagaimana kami?

"Kamu masih ada peluang. Bertaubatlah dengan taubat nasuha. Berdoalah serta mohon keampunan dariNya. Mohonlah petunjuk dan kekuatan untuk mendapat redhaNya."

Kami ingin mendapat redha Tuhan. Tunjukkan bagaimana taubat nasuha.

"Taubat yang murni. Taubat sebenar-benarnya. Taubat yang memenuhi 3 syarat : Tinggalkan perbuatan maksiat, Putuskan hubungan cinta yang tidak diredhai Allah ini. Menyesal. Menginsafi diri di atas tindak tanduk yangmenjurus ke arah percintaan. Berazam. Bertekad dalam hati tidak akan bercinta lagi dengan sesiapa kecuali yangbernama isteri atau suami. Saatnya adalah selepas ijab Kabul. Ingatlah semakin bebas pergaulan sebelum kahwin
semakin hambar dan kurang rasa cinta setelah menjadi suami isteri. "
Ya Allah, hambaMu ini telah tersesat jalan.
Ampunilah dosa-dosa hambaMu ini.

Sesungguhnya engkau Maha Pengampun dan penerima
taubat. Berilah kekuatan kepadaku untuk menghadapi godaan keremajaan ini.
Anugerahkan kepadaku perasaan benci kepada maksiat. Hiasilah diriku dengan
akhlak mulia. Ibu dan ayah, anakmu berdosa. Engkau jaga diriku dari kecil dengan
kasih sayang. Mengapa kucurahkan kasih itu kepada orang lain. Oh Tuhan, hambaMu
ini berdosa…Amin yarabbal alamin…

"moga Allah terima taubatmu. Kita berpisah kerana Allah. Kalau ada jodoh tidak ke mana! Ya Allah bantulah mereka. Kinimereka datang ke pintuMu mencari redhaMu. Terimalah taubat mereka. " ^_^

Tuesday, February 16, 2010

kiasan "seorang ukhti"...




dENgAn nAmA AllAh Yang Maha pengasih lagi Maha Penyayang...

Saat ini, entah mengapa ada satu semangat yang mendesak jari jemari menaip coretan ini untuk dikongsikan... inginku menceritakan sebuah kisah kehidupan... kisah ini tiada kena mengena dengan yang masih hidup atau telah meninggal dunia, insyaalllah...
ini kisah hidup seorang ukhti.. kisah ini banyak mencoret tentang si ukhti... kerana ini kisah ukhti... saat ukhti melangkah ke dunia yang baru, dunia pengajiannya...ukhti menemui sebuah kehidupan baru dalam perjalanan hidupnya... ukhti percaya, semua orang punyai cerita sendiri... so do I (detik suara hati ukhti). ukhti hanya berhajat untuk menceritakan mengenai TIGA rasa.. TIGA rasa ini disimbolikkan dengan tiga jenis makanan :

1. RASA COKLAt
2. RASA PETAI
3. RASA CILI PADI

COKLAT...
rasa coklat mula dirasai apabila ukhti menemui sahabat2 yang amat menceriakan... pelbagai rupa dan lagaknya.. ukhti merasakan bahawa ia amat gembira.. gembira kerana ukhti punyai rakan yang sama2 tertawa... ukhti gembira kerana ukhti punyai rakan untuk berkongsi cerita... dia sangat berpuas hati... dia rasa dihargai dan disayangi... tidak pernah ukhti merasai ada insan lain yang menjaga kepentingan dirinya.. rasa gembira ini boleh diibaratkan seperti ukhti sedang meniti sebuah jambatan pelangi, dikelilingi tasik indah... tenang benar hatinya.. ukhti sudah jatuh hati.. jatuh hati pada sebuah ukhuwah... barangkali inilah kali pertama ukhti merasai betapa indahnya sebuah persahabatan.. ye, inilah persahabatan yang ukhti idam2kan selama ini (detik hati ukti dengan lakaran senyum di bibirnya...)

"kiasan hidup, ibarat roda, kekadang di atas, di bawah, di atas semula"
terngiang2 lirik lagu ini ditelinga ukhti apabila ukhti memakan petai2 yang dilihatnya sangat menyelerakan... ukhti memang menggemari ulam2.. melihat kepada petai yang dikunyah ayah ukhti berderap2, ukhti lantas mencapainya lalu disuap ke dalam mulut berserta nasi yang dikepul dengan jari ukhti... allahuakbar, rasa tak seindah rupa.... kecewa.. ukhti kecewa.. petai yang dilihat sungguh segar rupa2nya pahit dan kelat.. melihat reaksi ukhti, ayah lantas berkata "sebuah kepahitan akan jadi kebiasaan seandainya kita merasai berulang2 kali. malah petai itu berkhasiat walaupun hasilnya menyakitkan...
menyakitkan hidung insan yang menghidu baunya..huhu..(gelak ayah).. minda ukhti melayang... mengenangkan inilah pahitnya disaat kehendak tidak lagi dipenuhi.. dalam berukhuwah, kadang kala ada pincangnya... gaduh dan berbaik semula...
rasa kecewa ini, jika tidak dibendung, mampu membunuh sebuah jiwa...
pedas..pedas... cili padi yang kecil itu sungguh pedas... ukhti sudah bosan dengan lauk yang sama setiap hari.. kali ini ukhti nekad untuk makan nasi berserta sambal belacan yang ditumbuk dengan cili padi semata2.. fuhhh... pedas giler.. meleleh2 air mata dan hidung menahan rasa pedas... sssssss...ssssssss lidah ukhti dianginkan... sekarang ukhti berfikir, adakah ia akan berhenti memakan sambal belacan itu atau ukhti akan tegar menghadapi kepedasan itu? fikirannya melayang sebentar... beginilah ukhti menangis sendirian... sedih hatinya apabila satu hari, ukhti berkecil hati dengan rakan2 yang disayanginya... cengengkah hatiku(detik hati ukhti apabila ukhti menangis kerana kecewa dengan rasa petainya.. kini petai itu rasanya seperti cili padi) ukhti tidak nampak lagi tasik indah... perasaannya sekarang ibarat ukhti melihat kucing dilanggar mati di tengah2 jalan raya, sedihnya dia... (tabahkan hati) genggam jari jemari lalu menepuk bahu kirinya) ukhti bukan tidak mahu memahami keperluan dan kepentingan insan lain... tapi mungkin selama ini ukhti menelan rasa kecewa apabila berkali2 ukhti ditinggalkan dalam keadaan yang susah, kali ini, walaupun ada sebab khas dan penting, ukhti tidak mampu menahan sabar lagi...ukhti mengaku salah...muhasabah.. mungkin ukhti pernah melakukan ini dan ia berbalas kepada ukhti? ukhti tidak mengingatinya...mungkin ukhti tidak sedar ukhti pernah mengecawakan insan lain... namun ukhti tidak mampu...tidak mampu menahan pedas... rasa ingin benamkan lidah didalam air gula... rasa ingin memakan segunung ais untuk bertahan... sakit.... ukhti tidak boleh memaksa... dan tidak mampu memaksa dirinya juga.... entah bagaimana dia mahu menyembuhkan luka yang tertera akibat terlalu kecewa... mungkin ukhti bersalah, atau memang salah... wallahualam entah salah siapa... ukhti senyap...tertidur di atas meja makan dengan sambal belacan yang masih berbaki di pinggannya... ukhti kini di pantai, merenung langit dan lidahnya menyebut (aku redha ya Tuhan....) dunia ini tiada kesempurnaan, dunia ini tidak sepenuhnya membahagiakan... hamba perlu bersedih..perlu...kerana saat sedih itu, hatinya dekat, akrab mengingati Tuhan... Allah swt sukakan rintihan hambanya... ini kasih sayang Tuhan... subahanallah...
bersambung....(hanya dalam diari ukhti)

Sunday, February 14, 2010

jatuh cinta



bismillahirrahmanirrahim...
Sejak pertama kali try makan... erm rasanya cam biasa je... ada rasa mual cikit... mungkin tak biasa... tapi tu la, bila ku amati rasanya, wuaha, enaknya...yum2..

saat ini rasa amat rindu nak makan nasi kerabu.. lagi2 yang manje belikan kat pasar malam hari tu... aish, sabar2, nasi ulam ini akan kutemui juga.... alhamdulillah, hani semakin suka makan sayur sejak makan nasi kerabu=) tak caye? cuba....
^_^

Pernikahan...




salam...
urm, dah agak lama berlangsungnya majlis pernikahan kakak saudaraku ini...
mulanya amatlah rasa letih nak ke Masai untuk hadirkan diri ni ke situ...
tapi tak boleh tak pergi.. wajib=) hehe...
sampai je umah pak cik, terkesima jap tengok pelamin ia....
wuaha,
ringkas dan cukup cantik.....
nampak bersih dan nyaman...
huhuhu....
moga kak lin bahagia di samping suaminya... amen...=)
barakallahufik...^_^

Tuesday, January 19, 2010

Persahabatn ini takkan hilang kerana kejauhan..=)


Salam muhasabah=)
Sedar atau tidak, perjalanan kami di kuim sudah berada di langkah yang berhampiran dengan sebuah perpisahan... hani, ana dan syairah..@nini@nana@rara.. huhu, sedihnya hati bila fikir kami bakal konvo dan berpisah.. takut ini adalah perpisahan yang tiada pertemuan lagi... mungkin kami sudah mengikut jalan masing2... dan mungkin kami akan malu untuk bermesra setelah sekian lama tidak bertemu.. kalian juga mungkin bakal peroleh sahabat baru...
tapi bagi hani, kalian sahabat terbeeeeeessssst sekali...^_^
manje tetap sahabat dan sepupu, ukhwah kami insyaAllah akan abadi.. nak2 bila manje nak nikah nanti..hehe, tak sabar saya=)
tak lupa pada warga dpik semua... dan warga mpm yang menerima diri hani seadanya.. syukran yeps atas kerjasama... dah2 tata, nak nanges jap=(

Hidup ini merupakan sebuah perjalanan di mana dalamnya merupakan medan pertempuran..

Hidup ini merupakan sebuah perjalanan di mana dalamnya merupakan medan pertempuran..

Beriadah bersama sahabat seperjuangan

Beriadah bersama sahabat seperjuangan

Sohbi abadan abada..^_^

Sohbi abadan abada..^_^

memori di singapura..

memori di singapura..
restoran ayam penyet AP=)

Rakan di smktm=)

Rakan di smktm=)

Memori bersama MPM...

Memori bersama MPM...
malam konvokesyen=)

..wiSh u All..