~__~

Tinta penulis

Tinta penulis
Penulisan ini hanyalah perkongsian semata-mata.. diharapkan agar maklumat yang dikongsi dapat menjadi salah satu usaha dakwah =) biiznillah..

Penawar HAti..

Penawar HAti..
Kadang2 menguji kesabaran jugak=) huhuhu~~

cinta utama...

cintai nabi kita... Muhammad...

Indahnya ciptaan Allah SWT..

Indahnya ciptaan Allah SWT..

Renungilah setiap ciptaanNya bagi mengetahui keagunganNya..

Renungilah setiap ciptaanNya bagi mengetahui keagunganNya..

Keindahan Alam..

Keindahan Alam..

Wednesday, May 20, 2009

Tengok hani dah kena!! tapi saya belajar dari kesilapan=)

AnTaRA BaRangAn DaRi ....



salamun alaik...
geramnya!!! memang amat sakit hati taktala mengetahui diri terkena!!=(
pada suatu bulan, dinamakan bulan Ramadhan, hani dan adik,syuhada ke melaka sentral untuk cari kasut raya.. ayah just bg duit je sbb ayah kerja.. jadi dengan eppynya kami pun berjalan2 mencari kasut... jumpa dah kasut yang ok! act, ni cerita lama.. tapi kesedaran tentang penipuan memang baru dikenalpasti.. hani dapat guna beberapa kali je 'kasut chumel' itu.. pelik jgk sbb harganya nak dekat rm 40, tapi cepat rosak??????????????
Allahuakbar, lama dah hani simpan kasut tu dalam kotak.. hari ni niat hati nak minta ayah hantar kedai untuk repair..hohoho, terperanjat bila hani belek2, ada petanda malang='(
kasut tu ada lapisan 3 titik seperti rajah di atas???
ia kasut kulit babi!!!!!!
astaghfirullahalazim, mengucap panjang saya.. tengok muka haiwan ni memang mual..
tak sangka penah guna khidmat ia dalam kasut raya saya..=(
sedey betul.. buat anda semua, jangan sesekali tersalah beli..
rasa macam haiwan tu tengah gelakkan hani..
aishh, bukan nak salahkan haiwan tu!!!
tapi seharusnya pihak peniaga WAJIB pamerkan bahawa itu barangan babi agar pengguna islam tidak tertipu dengan kechumelan barangan itu!! just like me!! jangan sengeh2, silalah buat pantauan kepada barangan2 anda.. syukran..
*Alhamdulillah saya dah letak kasut itu dalam rumah baru ia:
(cik tong sam pah)huhu=D
Begitu banyak sekali contoh barangan samada ianya merupakan satu keperluan ataupun ianya merupakan barangan hiasan atau kosmetik yang sering kita gunakan tiap-tiap hari. Sebut sahaja apa kategori barangan, kemungkinan di sekeliling anda dilengkapi dengan barangan buatan babi adalah amat besar. Jadi berhati-hatilah selalu!
Secara mudahnya, barangan yang diperbuat dari kulit babi mempunyai tanda yang amat senang kita kenal pasti. Namun ianya memerlukan satu tindakan yang agak rumit kerana anda perlu membelek-belek terlebih dahulu sebelum menemui tanda-tanda tersebut. Kesan "TIGA-TITIK" merupakan "bekas" bulu babi yang memang bertompok tiga titik seolah-olah membentuk tiga segi di keseluruhan tempat yang mana ianya tidak terdapat pada kulit binatang lain seperti lembu. kambing, kuda dan pelbagai kulit binatang halal yang lainnya.
Cara nak tengok dan kenalpasti barangan yang diperbuat daripada kulit babi ialah :
1. Tengok dan perhatikan betul-betul struktur kulit yang digunakan. Oleh sebab struktur kulit babi adalah sangat berbeza dengan kulit binatang lain, maka ia sangat mudah untuk dikenalpasti. Struktur kulit babi ini ada 3 TITIK DALAM SATU TOMPOKAN TITIK-TITIK. Cuba belek dan perhatikan, kalau ada 3 titik bertompok-tompok pada kulit tu, maka memang sah, itu adalah kulit babi. Jadi, jangan gatal tangan main beli jer. Walaupun harganya mungkin jauh lebih murah dari barangan kulit lain, tapi janganlah sekali-kali tertipu.

2. Harga barang kulit babi ni biasanya lebih murah dari barangan daripada kulit binatang lain.

3. Biasanya kulit babi ini digunakan pada lapisan dalam sesuatu produk. Contohnya kalau kasut, kulit babi biasanya diletakkan pada bahagian dalam kasut tersebut sebab struktur kulit babi ini agak lembut.

4. kasut, kulit babi ini paling banyak digunakan dalam pembuatan kasut untuk kanak-kanak perempuan dan kasut perempuan dewasa pun banyak juga. Lagi satu, kuilt babi juga banyak digunakan untuk membuat sandal untuk lelaki.

No comments:

Hidup ini merupakan sebuah perjalanan di mana dalamnya merupakan medan pertempuran..

Hidup ini merupakan sebuah perjalanan di mana dalamnya merupakan medan pertempuran..

Beriadah bersama sahabat seperjuangan

Beriadah bersama sahabat seperjuangan

Sohbi abadan abada..^_^

Sohbi abadan abada..^_^

memori di singapura..

memori di singapura..
restoran ayam penyet AP=)

Rakan di smktm=)

Rakan di smktm=)

Memori bersama MPM...

Memori bersama MPM...
malam konvokesyen=)

..wiSh u All..